Eerste dagen Rusland: Moskou en de eerste treindag

12 september 2013 - Perm, Rusland

Hallo!

Zo, dan eindelijk internet hier in dit enorme land, helaas in Moskou en de trein geen internet gehad, op dit moment bevind ik mij in Perm, nog steeds in Europa, je zou het niet zeggen. Anyway, laat ik maar beginnen bij het begin!:

Dag 1: Vliegen en de eerste avond in Moskou:

Afgelopen zondagochtend lekker vroeg m'n bed uit, 4:45 uur, om de vlucht naar Moskou te pakken die vanaf Keulen vertrok. Na het kopje koffie afscheid genomen van vaders en zuster.  De vlucht was verder prima, prima stoeltje aan het gangpad. Naast me zat wel een Rus van 130 Kilo, beetje jammer. Vlak voor de landing zie je dan tussen de wolken door de eerste stukjes Rusland, toch wel spannend. Het eerste wat bij de landing te zien was, was een gecrasht vliegtuig midden op de baan, die was zojuist, bij de landing vermoed ik, neergestort, het stond niet in de fik of iets dergelijks, toch was het vliegtuigje wel total loss. De dashcam-beelden moeten meer details geven. Na de veel te lange paspoortcontrole werd ik opgehaald door Dimitri, de transfer, hij had er veel zin in, maar niet heus. Er viel geen gesprek met die man te voeren, niet omdat hij geen Engels sprak, puur omdat hij er geen zin in had. Toen afgezet bij de homestay in Moskou, aardige lui, maar geen woord Engels, alleen ''Breakfast please'' en ''shoes''. Daarna moest ik nog avondeten, bij de homestay zat alleen ontbijt. Dus effe naar de supermarkt geweest, niemand spreekt Engels. Gelukkig was daar nationale Knuffelpool Michael to the rescue, en met zijn hulp toch wat brood, kaas en een vage soort ham kunnen claimen. Wat een heerlijk maal! De ham (?) heb ik verder niet meer aangeraakt en na 5 zure broodjes kaas had ik het ook wel gehad. Toen maar gaan slapen, zodat ik maandag door Moskou kon gaan trekken!

Dag 2: Moskou

Vol goede moed opgestaan om Moskou te ontdekken, met de metro was het maar 3 stops om bij het Kremlin te komen, de metro is echt top en de stations zijn ware kunstwerken. Na de metro moest ik nog een stuk lopen voordat je er daadwerkelijk was. Meteen richting Rode Plein gegaan, helaas was er een of andere festiviteit aan de gang of geweest, want het halve plein was afgezet en er stonden grote tribunes, waarschijnlijk de viering van 'City Day' en de festiviteiten rond de burgemeester-verkiezingen. Over het plein gelopen en gelijk maar rond de buitenmuren van het Kremlin gewandeld, s 'middags ging ik naar binnen. Vervolgens het GUM in geweest, het grote warenhuis met alle bekende merken zoals Louis Vuitton en Gucci etc... Ik wilde eigenlijk gelijk maandag al naar het mausoleum van Lenin, alleen was dat ook afgesloten. Net zoals de kathedraal van St. Basilius. S 'middags dus het Kremlin in geweest, echt prachtig. Het kathedraalplein met 4 kathedralen, in een van die ligt Ivan de Verschrikkelijke begraven, daarnaast stond het veel te grote tsarenkanon en de veel te grote tsarenbel. Ook een mooi uitzicht over Moskou en de Moskou-rivier, als je ook maar 2 minuten buiten het centrum komt, kom je meteen tussen de zware industrie terecht. Daarna nog in een Russisch restaurant gegeten en daarna teruggegaan naar de homestay.

Dag 3: Moskou

Vandaag moest ik het mausoleum van Lenin zien en de kathedraal van St. Basilius, allebei op het rode plein, dus weer dezelfde metro genomen. Lenin was indrukwekkend, wel een klein persoon, de kleinsten zijn de grootsten, als je tenminste het communisme een warm hart toedraagt. Daarvoor de St. Basilius bezocht, de kleurrijke kathedraal op het rode plein. Vervolgens ook een stadswandelingetje gemaakt door een van de oudste stukken van Moskou, Kitay Gorod, op dag 2 was ik door een andere oude wijk gewandeld genaamd Tverskoy. Vervolgens nog naar de gigantische kathedraal, ja erg veel kathedralen in Moskou; gelovig volkje, van Jezus de Redder geweest en s'avonds over Moskou's bekendste straat, de Arbat, gewandeld en daar gegeten.

Dag 4:

Voordat ik werd opgehaald voor de transfer naar het station, nog even naar park Pobedy geweest, waar een enorm, ja alles, maar dan ook alles is groot in Moskou, monument, park en museum zijn gevestigd, de oorlog is nog steeds belangrijk voor de Russen omdat zij zich altijd als de bevrijders van Europa hebben gezien. Daarna de transfer naar het station. In de trein, in een kleine, maar groot genoeg, 4-persoonscoupe, met 2 Russen en een Canadees. Ken, de Canadees, was wel een aardige gozer en maar gewoon een beetje zitten praten van tennis tot natuurrampen...Je moet toch wat doen als je 24 uur in de trein zit. Verder een beetje gelezen in de trein en geslapen, ja het kan, en toen waren de 24 uur zo voorbij.

Dag 5: Trein/Perm

De treinreis naar Perm verliep verder prima, vanmiddag in Perm aangekomen en eindelijk internet. Nu nog even de blog afschrijven en zo gaan eten, het is hier nu 18:54 uur.

Morgen of overmorgen volgt er wel weer een update, deze is nogal lang vanwege het gebrek aan internet!

Groetjes,

Tristan

1. Sistaaaaaah:
    Klinkt goed schatje !! Keep your head up xxx
  2. Jeffrey Bläser:
    Nou nou,

Ik ben blij te zien dat het toch weer anders is (beter...) Mooi man! ff gegoogeld waar Perm ligt... dat is toch alweer een stevig eindje bij ons vandaan...
    Veel plezier en trust your intuition! X
  3. Tristan Jansen:
    12 september 2013
    Hey! Ja bedankt, gaat lukken, haha Jeff dat klopt inderdaad, alweer 1434 Km ten oosten van Moskou! Zal ik doen!
  4. Ron Kleinepier:
    13 september 2013
    Tris, geweldig hoor, blijf rustig en ga ervan genieten, ik ben trots op je.
    Je vriendje Ron